#90 – Kapitalismen gör under med folk

Förra veckan hade Omnipollos Hatt en tap takeover med ett så kallat hajpat bryggeri. Det var inte första gången, och med all säkerhet inte den sista. Den här gången var det Other Half från New York som tog upp nästan hela fatlistan. Ett bryggeri som, om jag förstått rätt, mest brygger humliga och ljusa öl och har blivit oerhört hajpade, för att deras öl helt enkelt är väldigt bra, enligt väldigt många.

Men.

Den senaste tiden har prissättningen på dessa tap takeovers alltid fått mig att reagera. Det känns som att det bara blir dyrare och dyrare. Så jag skrev till dem på Facebook:

omni_1

Jag förväntade mig egentligen inget svar, men jag kände mig tvungen att skriva. Även om de ej skulle svara, skulle de antagligen läsa det, och eventuellt ta till sig kritiken.

Ett par dagar senare när jag nästan hade glömt bort mitt inlägg kom det så ett svar. Jag kan tillägga att Henok Fentie är bryggare/receptmakare på svenska fantombryggeriet Omnipollo, som alltså driver Omnipollos Hatt:

omni_2

Okej. Jag kanske ska vara nöjd med att de ens svarade? Jag vet inte hur vanligt det är. Men det här svaret. Antingen missar han helt min poäng, eller så ignorerar han den. Jag ifrågasatte inte deras prissättning generellt. Den tycker jag är ganska rimlig ändå, det är ju Stockholm och alla vet väl vad det innebär. Vad jag undrade var, varför priserna på deras tap takeovers är så groteskt höga. Och förutom att skriva vad det kostar för dem att flyga in ett fat (20 liter), så svarar han egentligen inte alls på min fråga. Det där svaret känns som ett typiskt ”copy-paste”-svar, som alla som undrar om deras priser får.

Så jag skrev igen:

omni_3

Här försökte jag (passivt aggressivt) få fram min ursprungliga poäng, och väntade mig inte alls ett svar. Men det kom ett svar:

omni_4

Jag förstår inte alls logiken i ”Om det inte finns någon som är villig att betala…”, för folk kommer ju, och ölen tar ofta slut snabbt. Det skulle väl knappast ta längre tid för ölen att sälja slut om man sänkte priserna lite. Och om ännu fler kommer dit, kanske de kan flyga in mer öl?

Nej, jag kan sätta 139 spänn på att det där bara är en ursäkt för att kunna mjölka ur så många kronor som möjligt ur folk som är beredda att betala de höga priserna. Och jag tänker ej vara en av dem. Och det tror jag att han förstod:

omni_5

Som jag nämnde i ett av inläggen har jag varit på Omnipollos Hatt väldigt många gånger, speciellt det första året efter att de öppnade. Men nu är baren väldigt mycket längre ner på listan över tänkbara ställen att gå till när jag ska dricka öl ute.

Och det är trist. Väldigt trist.

Jag trodde ej att Henok var den här sortens person, som förändras efter lite framgång. Och jag tror inte att det endast är han som ligger bakom den här attitydförändringen hos Omnipollo, men…

Kapitalismen gör under med folk.

misantropaganda_019_-_kapitalismen

Dyrka tomheten

-K

2 reaktioner till “#90 – Kapitalismen gör under med folk

  1. Okej själv har jag aldrig, på riktigt aldrig, satt min fot på OH, hipsteröl är inget som intresserar mig. Men jag tycker han svarar på din fråga, det är produktionen av öl som kostar och därför blir den dyr vid försäljning. Eller vad är det han inte svarar på menar du?
    Det kostar väl mer på eventet för att de flyger in en viss mängd öl och det blir extra dyrt? Förstår inte din fråga. .

    Gilla

Lämna en kommentar